Nog 6 organisaties in de race voor titel ‘Slimste organisatie’


Coolblue, Quion, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, UWV Klant & Service en Berendsen Textiel

De strijd om de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ nadert zijn ontknoping. Na een grondige selectieprocedure zijn er nog zes organisaties in de race voor de landstitel ‘Slimste organisatie van Nederland’: Coolblue, Buurtzorg Nederland, De Hypotheekshop, Quion Groep, UWV Divisie Klant & Service en Berendsen Textiel.

Veranderingen en onzekerheden

In het huidige klimaat waarin de samenleving en economie continu onderhevig zijn aan veranderingen en onzekerheden, worden de slimmeriken van de dommeriken onderscheiden. De slimmeriken overleven mede dankzij twee uiterst belangrijke ingrediënten: business intelligence en een intelligente organisatie. Want intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie, zo blijkt uit onderzoek onder bijna 266 bedrijven met meer dan 250 medewerkers.

De ingrediënten

De mate van intelligentie van een organisatie en het succes van business intelligence wordt vooral bereikt door 1) alignment: het afstemmen van alle verschillende acties op de werkvloer, zorgen dat deze acties in lijn zijn met de bedrijfsstrategie en het afstemmen van de organisatie op de omgeving, en 2) agility: het snel kunnen reageren op veranderingen. Daarbij gaat het als eerste om de bekwaamheid van een organisatie om informatie consequent te gebruiken voor analyse en actie, kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) eenduidig te definiëren en normeren.

Bestuderen van de score op KPI’s

Daarnaast is het vermogen en de wil om deze te bestuderen en met elkaar te praten over de score op de KPI’s van essentieel belang. En tot slot dient men de bijbehorende normen en targets regelmatig te evalueren en bij te stellen. Oftewel de organisatie scherp kunnen sturen op basis van betrouwbare en relevante informatie en kritieke prestatie indicatoren. Het concept lijkt simpel, de praktijk wijst uit dat de implementatie ervan verre van eenvoudig is. Wat zeggen drie van de zes organisaties in de race voor de Dutch Business Intelligence Award 2012 over hun intelligente organisatie?

“Onderscheid in online retail maak je door specialisme, kennis, snelheid en service. Bij Coolblue bestaat de bijna obsessieve drang om 100% klanttevredenheid na te streven gecombineerd met  productspecialisme op meer dan 115 webshops. Resultaat: we groeien al 12 jaar met dubbele cijfers. Dat kan alleen met een zeer flexibele organisatie, een minstens zo flexibele informatievoorziening die continu beschikbaar is. Maar informatievoorziening moet je inzetten als gereedschap, niet als doel op zich. Wat dan wel het doel is? Met 280 Coolblue’ers keihard werken om het elke dag een beetje beter te doen voor onze klanten.” aldus Pieter Zwart, CEO van Coolblue.

“De performance van een organisatie met professionals lees je niet af van een dashboard met een handvol procesindicatoren. Die heb je ook nodig maar een continue dialoog over de koers, de richting, de problemen, de kansen en prestaties is minstens zo belangrijk. Laten we het BI 2.0 noemen. De integratie van sociale media en een dashboard in de dossiervoering van alledag’’ aldus Jos de Blok, initiatiefnemer en directeur van Buurtzorg Nederland.

“Vaak sturen ondernemers door de achteruitkijkspiegel. Onze franchisenemers beschikken 24/7 over een compleet BI-systeem wat inzichten geeft naar de toekomst. Dit alles om in één oogopslag de franchisenemers in staat te stellen om een gezond bedrijfsresultaat te behalen. Wij noemen dit een duidelijk verhaal. Niet alleen voor de consument, maar ook voor onze franchisenemers”, aldus Patrick Nelissen, adjunct directeur van De Hypotheekshop.

Auditie: maandag 20 februari a.s.

A.s. maandag 20 februari presenteren de geselecteerde bedrijven hun intelligente organisatie aan de jury tijdens de auditiemiddag in het gebouw Gravensteen in Leiden. In deze auditieronde worden uiteindelijk drie organisaties genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’. Zij maken kans om op 13 maart a.s. de felbegeerde Dutch BI Award 2012 in ontvangst te nemen.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met strijd ‘slimste organisatie 2012’ binnenkort beslist of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Jurylid Slimste organisatie

DAAN VAN BEEK MSc

Jurylid Slimste organisatie & Auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,8
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15