Zeer turbulente omgeving
KPN Mobiel won in 2005 de eerste prijs in de sector profit. KPN Mobiel is al jarenlang in veranderingsprocessen gewikkeld en heeft na het overwinnen van de nodige moeilijkheden kans gezien om een sterke oriëntatie op de klant te realiseren. Beweeglijkheid (de metafoor van de groep spreeuwen dringt zich op) en klantoriëntatie zijn voor de jury doorslaggevend geweest om aan KPN Mobiel de 1e prijs toe te kennen. Net als T-Mobile opereert KPN hierbij in een zeer turbulente competitieve omgeving. Business Intelligence zorgt hierbij voor een scherp zicht op het klantprofiel en de klantwaarde. Niet alleen op hoog niveau in de organisatie.
BI stuurt de operaties bij KPN
Het sprak de jury aan dat KPN Mobiel er met Business Intelligence ook voor heeft gezorgd dat de informatie daar is waar de operationele acties worden genomen. Op die wijze ondersteunt BI het nemen van besluiten door de lagere organisatieniveaus dat een positieve invloed heeft op het commitment van de medewerkers. Ondersteunend hierbij is het zogenaamde “achtjes draaien” waarmee informatie van buiten naar binnen tot besluitvorming leidt zowel op de hogere als de lagere niveaus, maar waarbij de uitgezette acties ook kunnen worden geëvalueerd op hun effectiviteit.
Integriteit van systeemdata zekergesteld
Door een verstandig toegepaste centralisatie heeft KPN Mobiel bovendien bereikt dat de integriteit van de systeemdata zeker is gesteld. Als punten voor verbetering hield de jury KPN Mobiel voor om de minder commerciële aspecten in het BI systeem een belangrijke rol te laten spelen. Ook gaf de jury aan dat de uitbouw van het systeem in het vervolg meer stapsgewijs kan plaatsvinden. Michiel Valk mocht de bronzen uil als een tastbaar en symbolisch resultaat van de door KPN Mobiel geleverde inspanningen van de jury in ontvangst nemen.
Bent u ook zo’n slim bedrijf of meent u slimmer te zijn dan KPN Mobiel? Klik hier om uw organisatie op te geven.