3 allerslimste organisaties van NL | Data Analytics | Zelfsturing

De 3 allerslimste organisaties: Coolblue, Hypotheekshop en Buurtzorg

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Op 13 maart 2012 zijn de volgende organisaties door een onafhankelijke vakjury uitgeroepen tot de drie Slimste organisaties van Nederland.

De Hypotheekshop: wie de klant heeft, heeft de toekomst

Naar de website van De HypotheekshopDe Hypotheekshop is de grootste financiële adviesketen met circa 180 vestigingen. De organisatie kent een coöperatieve structuur en cultuur. “In 2008 heeft De Hypotheekshop gekozen voor de strategie “customer intimacy”, gericht op het realiseren van een langdurige klantrelatie. De Hypotheekshop biedt een transparante dienstverlening op maat, waarbij het klantbelang voorop staat. Om dit te bereiken is een innovatieve BI-tool ontwikkeld die franchisenemers ondersteunt bij het vergroten van hun klant- en marktkennis en ze bovendien in staat stelt om hun bedrijfsprestaties 24/7 te meten en waar nodig bij te sturen”, aldus de website. De Hypotheekshop heeft onder andere door middel van Business Intelligence een conversiestijging gerealiseerd van 30% en heeft de helft minder tijd nodig voor gesprekken met vestigingen over de cijfers. Deze slimme organisatie die in een teruglopende markt moet opereren heeft haar succes volgens de observatie van de jury te danken aan:

  • een duidelijk uitgezette koers voor de komende jaren (klantfocus) ondersteund door dashboards met cruciale inzichten over marktontwikkelingen, veranderend klantgedrag, het klantproces en het financieel rendement;
  • Business Intelligence vormt de ruggengraat van de Hypotheekshop organisatie;
  • opereert dicht op de markt met een responsieve keten en is hierdoor heel wendbaar;
  • duidelijke keuze om niet meer te werken op basis van provisie waardoor de zaken voor de klant zeer transparant zijn.
[iframe height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/0tJax11i7AA” frameborder=”0″ width=”80%” allowfullscreen=””]

De nominatie is een fantastische erkenning voor het traject dat wij in 2008 zijn ingeslagen. Daar zijn we blij mee en trots op. Het bewijst dat we enkele jaren geleden een terechte keuze gemaakt hebben om door slimme inzet van Business Intelligence onze organisatie daar te brengen waar we nu staan: dicht op de markt, wendbaar en met een gedegen klantkennis. Alleen zo kunnen we onze voorsprong behouden en de klant echt centraal blijven stellen.” aldus Patrick Nelissen, adjunct directeur van De Hypotheekshop.

Coolblue: de naam achter specialisten

Naar de website van Coolblue

Coolblue is in 1999 door drie ambitieuze studenten gestart. Vandaag de dag zet de online retailer 115 miljoen Euro om en heeft meer dan 80 gespecialiseerde webwinkels. “Coolblue gelooft in specialisme. Daarom zijn we geen warenhuis, maar een verzameling specialisten. We schreeuwen niet met lage prijzen, maar geven advies met verstand van zaken. Coolblue staat voor een obsessieve focus op service. Met 280 Coolblue’ers werken we keihard om onze 1,5 miljoen klanten tevreden te maken. Of nee, meer dan dat: te verwonderen” aldus de website. Coolblue’s succes is volgens de observatie van de jury te danken aan:

  • focus van hoog tot laag in de organisatie op winstgevendheid én klanttevredenheid;
  • zeer slimme online strategie en executie door specialistische webwinkels;
  • blinkt uit in eenvoud als het gaat om verantwoordelijkheid voor stuurinformatie;
  • uitgekiende Business Intelligence dashboards die het totale klantproces van bezoek tot service in kaart brengen.
[iframe height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/djBqG37zTzg” frameborder=”0″ width=”80%” allowfullscreen=””]

Apetrots ben ik dat we genomineerd zijn voor de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award! Het is een zeer mooi resultaat van een (bijna) obsessieve drang voor een hoge klanttevredenheid gecombineerd met een naadloze IT integratie.Pieter Zwart – CEO Coolblue

Buurtzorg Nederland: een frisse kijk op thuiszorg

Naar de website van Buurtzorg NederlandBuurtzorg is in 2007 gestart met een team van 4 mensen. Vijf jaar later zet Buurtzorg 150 miljoen Euro om met 4.600 medewerkers en 430 zelfsturende teams. “Goede zorg thuis vraagt een professionele en toegewijde belangstelling voor de persoonlijke situatie van de cliënt. Zo snel mogelijk inspelen op zorgvragen, samen oplossingen zoeken, grotere problemen voorkomen. Buurtzorg levert deze professionele zorg, regelt de zaken eromheen en zorgt ervoor dat iemand zelf kan blijven beslissen over wat er nodig is” aldus de website. Het succes van Buurtzorg is volgens de observatie van de jury vooral te danken aan:

  • zelfsturende teams die essentiële stuurinformatie op teamniveau analyseren, bespreken en toepassen om de cliënt beter te helpen;
  • zeer weinig bureaucratie en een platte organisatie met 20 coaches en 25 medewerkers in de backoffice;
  • zorgadministratie volledig geïntegreerd met eenvoudige maar krachtige Business Intelligence dashboards;
  • professionele cliëntgestuurde organisatie.
[iframe height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/RTGhPFB5H1w” frameborder=”0″ width=”80%” allowfullscreen=””]

We zijn erg blij met de nominatie. In de maatschappelijke sectoren zie je dat het primaire proces bijna ondergeschikt is geraakt aan de ondersteunende processen. Te vaak wordt BI ingezet om het primaire proces gevangen te houden. Controle en beheer zijn belangrijker geworden dan vakmanschap. We hebben dat bij Buurtzorg omgedraaid. En daar hoort een hele andere BI-strategie bij. Fantastisch dat een vakjury daar van onder de indruk is. Ik denk dat Buurtzorg slechts een voorbode is van een grote verandering in organiseren die andere maatschappelijke sectoren ook zal gaan raken.” Jos de Blok, directeur en initiatiefnemer Buurtzorg Nederland.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met 3 allerslimste organisaties van nl (data analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Jurylid Slimste organisatie

DAAN VAN BEEK MSc

Jurylid Slimste organisatie & Auteur van 'De intelligente organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
1004
Trainingen & workshops
1005
Deelnemers opgeleid
1006
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
1007
Kantoren
3
Jaar ervaring
14