Hoge klanttevredenheid
Dat een intelligente organisatie en een hoge klanttevredenheid hand in hand gaan was al bekend uit eerder onderzoek. Maar intelligente organisaties gaan verder en presteren over de hele linie beter. Zij boeken ook meer winst, managen hun werkvoorraden beter, zijn succesvoller met innovatie, kunnen zich sneller aanpassen aan gewijzigde marktomstandigheden en weten eerder dan de concurrent de kansen te verzilveren.
Obsessieve drang
Coolblue, marktleider in de Benelux met meer dan honderd specialistische webwinkels en vier ‘gewone’ winkels op het gebied van consumentenelektronica, bewijst dat als geen ander. Hun bijna obsessieve drang naar tevreden klanten werpt vruchten af. Elk jaar opent Coolblue meerdere webwinkels en weet dan van te voren bij benadering te voorspellen hoeveel omzet en winst er kan worden gemaakt.
“Apetrots ben ik dat we genomineerd zijn voor de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award! Het is een zeer mooi resultaat van een (bijna) obsessieve drang voor een hoge klanttevredenheid gecombineerd met een naadloze IT integratie.” Pieter Zwart – CEO Coolblue
Dankzij analytics een beter totaalproces
Mede dankzij Business Analytics zijn zij niet alleen in staat om het totale proces van werving tot bezoekers, verkoop en service beter te begrijpen en tegelijkertijd te verbeteren, maar ook te innoveren en de business uit te breiden door goed te speuren naar gaten in de markt. Coolblue domineert met haar strategie, organisatiemodel en specialistische aanpak inmiddels de markt voor consumentenelektronica in Nederland en België op het Internet.
Gestart door 3 ambitieuze studenten
Coolblue is in 1999 door drie ambitieuze studenten gestart. Vandaag de dag zet de online retailer 115 miljoen Euro om en heeft meer dan 80 gespecialiseerde webwinkels. “Coolblue gelooft in specialisme. Daarom zijn we geen warenhuis, maar een verzameling specialisten. We schreeuwen niet met lage prijzen, maar geven advies met verstand van zaken. Coolblue staat voor een obsessieve focus op service. Met 280 Coolblue’ers werken we keihard om onze 1,5 miljoen klanten tevreden te maken. Of nee, meer dan dat: te verwonderen” aldus de website. Coolblue’s succes is volgens de observatie van de jury te danken aan:
- focus van hoog tot laag in de organisatie op winstgevendheid én klanttevredenheid;
- zeer slimme online strategie en executie door specialistische webwinkels;
- blinkt uit in eenvoud als het gaat om verantwoordelijkheid voor stuurinformatie;
- uitgekiende Business Intelligence dashboards die het totale klantproces van bezoek tot service in kaart brengen.
Daarom verdient Coolblue de eerste prijs en heeft de jury uit volle overtuiging de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’ aan het bedrijf toegekend. Coolblue verdient met recht de Dutch Business Intelligence Award 2012.