Centraal Boekhuis sleepte in 2006 de publieksprijs van de ‘Slimste organisatie van Nederland’ in de wacht.
De slimme schakel
Centraal Boekhuis is de schakel tussen uitgever en boekverkoper. Naast de logistiek (goederenstromen) faciliteert Centraal Boekhuis de geld- en informatiestromen tussen uitgevers en boekverkopers en voorziet de betrokken partijen van management- en marktinformatie. Het Boekhuis distribueert 67 miljoen boeken per jaar. Het gaat om 80.000 titels van kinderboeken tot reisboeken en van literatuur tot studieboeken. Daarmee is Centraal Boekhuis het grootste boekendepot van Nederland. Business Intelligence (BI) speelt een belangrijke rol. Neem hier een kijkje in hun BI-keuken.
Puur op het gevoel afgaan
Vroeger had je nog wel eens een uitgever die puur op zijn gevoel af ging en zei: ‘Dat boek verdient een tweede druk’. Zij kunnen nu veel sneller achterhalen of dat echt nodig is door een beter inzicht in de voorraden en verkopen. Alle informatie die primair bij de logistieke functie van Centraal Boekhuis hoort is onderdeel van de integrale dienstverlening.
Werken met BI bespaart mij een hoop tijd
“Werken met CB Online (business intelligence) bespaart mij een hoop tijd. Ik beschik in één oogopslag over actuele informatie: verkopen, marges, voorraadmutaties. Per titel, afnemer of periode, wat ik maar wil. Ook onze toptitels krijg ik direct in beeld. Bij geplande promotieacties kan ik zelfs vooruitblikken én anticiperen op toekomstige verkopen, want je ziet niet alleen wat geleverd is, maar ook wat in bestelling staat. Waar ik via CB Online direct een compleet, helder overzicht heb, moet ik in ons eigen systeem soms wel tien minuten grasduinen” aldus Claudia Keuters, controller bij uitgeverij Falkplan BV, Eindhoven.
Klaar om deze titel te winnen?
Bent u ook zo’n slim bedrijf of meent u slimmer te zijn dan Centraal Boekhuis? Klik hier om uw organisatie op te geven.