De grote winnaar van 2013
De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek.
Redden van mens en dier
De brandweer staat voor het redden van mensen en dieren in noodsituaties en uiteraard het blussen van branden. Plaatsvervangend korpschef Ricardo Weewer van de Brandweer Amsterdam-Amstelland vindt het voorkómen van branden een belangrijke nieuwe taak. Op de werkvloer werd een manier bedacht om dat te realiseren. Met opzienbarende resultaten!
“Ik ben enorm trots dat we beide prijzen hebben gewonnen. Het is een compliment voor onze hele organisatie. Het mooie aan onze winnende inzending is dat het bottom-up is ontstaan, dat zie ik als een tweede, maar even zo belangrijk succes.” Commandant Elie van Strien
Creativiteit op allerlei gebied
De Brandweer Amsterdam-Amstelland toont een grote mate van creativiteit in het zich op technologisch en organisatorisch gebied aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Door zeer gefocust en praktijkgericht gebruik te maken van open databronnen weet het korps intelligence te genereren die gebruikt kan worden om branden te voorkomen, specifiek gerichte voorlichting te geven en de interne kennisdeling binnen het korps te verrijken. De winnaar heeft de zeer belangrijke stap gezet van inzicht naar prognose en preventie.
Beweging is op de werkvloer gestart
De jury was vooral ook positief getroffen door het feit dat deze beweging op de werkvloer is gestart zonder dat daar door ‘de top’ opdracht toe was gegeven. De directe toepasbaarheid in het dagelijks werk stond centraal. Hetgeen niet wegneemt dat de korpsleiding waar nodig de initiatieven enthousiast en ruimhartig aangemoedigd en gefaciliteerd heeft. De jury ziet hierin een mooi samenspel tussen ondernemerschap, vertrouwen, transparantie, innovatie en informatievoorziening.
Maatschappelijke impact
De Brandweer Amsterdam-Amstelland realiseert zich als geen ander dat niet de interne onzekerheden maar de externe de meeste aandacht nodig hebben. Ook heeft de jury in haar toekenning van deze prijs de maatschappelijke impact die het gebruik en vooral de onderlinge combinatie en duiding van deze databronnen met zich meebrengen als positief meegewogen. Een actieve initiatiefnemende overheid die naar eigen prestaties durft te kijken. De Brandweer Amsterdam-Amstelland verdient met recht de Dutch Business Intelligence Award 2013.
Bent u ook zo’n slim bedrijf of meent u slimmer te zijn dan de Brandweer A’dam-Amstelland? Klik hier om uw organisatie op te geven.